Om mig

Mitt foto
Pugilistisk Poet och Fanatisk Romantiker...

tisdag, augusti 23, 2005

Mitt Liv i ett Stulet ögonblick

De ordningsamma är såna som Alltid betalar sina räkningar i tid. De ordningsamma är såna som stänger nöjesfälten på vintern. Vem har sagt att man inte kan åka karusell i snö? De ordningsamma är såna som säger åt mig att rycka upp mig, städa och växa upp. De ordningsamma måste ha trevliga liv. De ordningsamma lider aldrig av natterror utan sover den rättfärdiges sömn. Jag tror dom sover hela tiden. Det är jag som är vaken.

Det måste vara så skönt att vara en av de ordningsamma. Att ha ett liv som består av enbart praktiska hinder som måste övervinnas. De ordningsamma har psyken som hål. De måste ha det. Allting måste ju ramla rakt igenom skallen på dem. Eftersom de aldrig hänfaller åt grubbel. Mitt psyke är tydligen som ett kaffefilter. All skit stannar kvar och genomrinningen är långsam som fan. Jag har ett melittafilter i skallen. Ett sånt där klorblekt. Min skalle är miljöovänlig.

Jag är en sån där idiot som skulle ha mitt nöjesfält öppet på vintern bara för den händelse att nånnånnån kanske skulle vilja åka karusell i snön någon gång. Mitt nöjesfält skulle antagligen gå i konkurs. Fast det spelar ingen roll. Jag skulle ha öppet ändå. Mitt nöjesfält skulle vara gratis. Jag är inte en av De ordningsamma. Jag är en slarvig fan. Men jag inbillar mig att jag är en ganska god människa. I min värld är det värdefullare än ordning.

Nu har solen gått upp. Goddag på dig O sol. Du lyser rätt i mitt arma nylle. Det känns lite elakt. Men man ska inte klaga. Har jag hört.

Inatt när jag låg med fötterna högt och skallen lågt tänkte jag att kärlek är att älska någon trots allt, inte tack vare. Tack vare kan på sin höjd vara förälskelse. Då, i mörkret, kändes det djupsinnigt och sant. Nu, med solen i nyllet och reklam på tv, känns det lite löjligt. Men va fan. En löjlig djupsinnighet är också en djupsinnighet.

De ordningsamma vaknar nu. Äter frukost efter sin rättfärdiga sömn och tänker ut nya sätt att jävlas med såna som mig. Jag tänker gå och lägga mig nu. Och förhoppningsvis sova en stund. Kanske till och med fyra timmar om jag har tur. Jag skiter i alla som jävlas med mig. Ety jag inbillar mig att jag är en God Man...

1 kommentarer:

Anonym sa...

True man

Jag har kikat in till dig igen.. Jag har läst dina senaste skrik, viskningar och rop.. Jag njuter av det jag läser för att det är så välformulerat.. Jag känner med dig då jag läser.. till en stor del igenkännande.. men, också för att jag önskar att det kunde stilla sig.. inom dig.. Inte stanna upp, förstås.. För det vill vi inte ändå.. men, stilla sig.. rofylld..

Ha det vackert!

A.