Om mig

Mitt foto
Pugilistisk Poet och Fanatisk Romantiker...

söndag, december 26, 2004

Näve

Min hand är full av sammet och ettusen kärlekar. Ändå knyter jag den gärna, gör en näve av gjutjärn. Får någon måste slåss. Någon måste slåss mot all denna död som sipprar fram över världen. Någon måste slåss och skrika ”det är kärleken, inte pengarna som betyder något”. Någon måste inta alla podier och talarstolar för att förkunna ”passionerna är Livet och De Levande Stjärna”. Om ingen gjorde detta skulle allt vara död och vanvett.

Jag är en sån som ger mina knutna nävar till detta. Jag vill, men jag gör det inte bara därför. Jag gör det för att jag måste. För om jag måste vara en levande i en värld där pengarna styr. Så kan jag inte leva mer. Och jag tänker inte dö. Jag tänker inte dö. Jag tänker slåss med mina knutna nävar till Ni dödar mig, till Ni försöker döda mig. Och om Ni lyckas, så tänker jag dö med ett leende. Därför att det är så här : Mitt enda hopp i detta liv är att en enda gång skriva en enda dikt som rör vid enda människa. Det är det enda. Gör jag det kan jag dö i frid. Gör jag inte detta så är hela mitt liv en stor tomhet, även om Ni betalar mig för att låta bli att skriva.

0 kommentarer: