Om mig

Mitt foto
Pugilistisk Poet och Fanatisk Romantiker...

torsdag, juli 28, 2005

Vilja

Att handla mot sin egen vilja. Att drivas in i motsattheter av sitt undermedvetna. Att inte besitta förmågan att utöva sin frihet, sin förmåga att välja, att förolämpas av sitt undermedvetna. Att inte kunna tillåta sig själv att handla på det sätt och i den riktning man själv vill. Att vara i konflikt med sig själv. Detta är jag nu. Jag är en fånge hos mitt undermedvetna. Jag vill men tillåts icke. Detta är en paradox. Mitt undermedvetna är jag själv. Alltså tillåter icke jag mig själv att handla på det sätt jag vill. Men eftersom jag själv är den kraft som driver mitt eget handlande är det således jag själv som hindrar mig själv. Allt detta är ingenting annat än en skammens förbannelse. Som jag kastar över mig själv. Jag skäms. Jag lider av Skam. Jag lever i den hela tiden. Men. Jag har ingenting att skämmas för. Jag har gjort fel. Jag har sårat. Jag har slungat lögner ikring mig. Men. Jag har icke gjort något som föranleder en skam av sådana ofantliga dimensioner som jag känner. Allt är skam. Alla handlingar jag gör är skam. Allt är en orsak till skam. Därför kan jag ju inte göra någonting eftersom alla handlingar ofelbart leder till skam. Men samtidigt så Vet jag att det icke är så. Jag har inte en enda anledning att skämmas. Alla mina handlingar kan bara leda till gott. Allt måste vara handling. Man måste leda sig själv. Man måste bära grimman, men det är även man själv som sitter på kuskbocken.

0 kommentarer: