Om mig

Mitt foto
Pugilistisk Poet och Fanatisk Romantiker...

torsdag, juli 28, 2005

Om att skriva

Jag har tänkt mycket på Att Skriva på sistone...Det är ett problem för mig...Varför skriver jag...Skriver jag för att bli sedd eller skriver jag för skrivandet...? Efter mycket grubbel är jag böjd att säga nummer två...Jag skriver för skrivandet...Detta gör mig glad...Om skrivandet bara hade varit en språngbräda för något annat hade jag blivit mycket besviken...Men så är det inte...Skrivandet innehåller så mycket för mig...Både som hantverk och som tankeventil...Men det som stör mig mest är min egen förbannade lathet och brist på disciplin...Jag skriver ner en tredjedel av det jag skulle vilja skriva ner...Och detta är ren och skär lathet...Lathet och det faktum att jag har sånt litet förtroende för renskrivning...Jag vill att orden ska flyta som honung och lava från pappret på en gång...Om jag kunde få in det i skallen att omskrivningar är nyttiga så skulle jag kunna få mer flyt i det hela...Sen är det ju detta med försörjningen...Kan man försörja sig på skrivandet...? Vill jag försörja mig på skrivandet...? Eller gör det skrivandet till enbart brödföda och inte konst...? Och kan skrivandet vara både och...? Det där är saker som stör mig....Men ett eko i mig skriker att Konsten är det viktiga...Konsten och att spara orden...Att sätta dem på pränt...så att de kan ”Skrika genom seklerna”...Där tror jag själva kärnan i skapandet ligger...Att låta nerver och blod, stål och slagg drypa från sidorna...Det som händer därefter är oviktigt...Kan jag få betalt för detta utan att kompromissa konsten så är jag nöjd...Tyvärr tror jag knappast att det är möjligt...Kapitalets makt och allt det där...Men ur Diktens synpunkt är det jävligt ointressant...Om dikten skrivs ner...Om den finns kvar någon annanstans än i mitt huvud så är det stora arbetet gjort...Om alstren sedan icke är marknadsmässigt gångbara säger Intet om dess kvalité...Men hurusom...Jag måste i alla fall göra ett försök att få ut mina ord på marknaden...Om jag bara gör det försöket så kan jag vara nöjd...Om det sedan visar sig att marknaden och världen icke är redo för mina ord so Fuck It...Med tiden vet jag att jag kommer att bli förstådd...

0 kommentarer: